Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain

Vysvědčení pro koho a jaké?

VYSVĚDČENÍ

Pro koho? A jaké?

Vysvědčení se blíží mílovými kroky a s tím i očekávání. Ta chvíle, kdy děti budou doufat, že na papíře s lipovým listím uvidí jedničky. V některých školách to bude slovní hodnocení. Co vše děti prožívají?

 …. Na konci článku si můžete stáhnout dopis, který jsem s manželem psala Janince na konci prvního pololetí. Teď už je za ní další kus práce, získaných dovedností a znalostí. 

Na začátek střípek ze života malé Kamilky a jejího světa „vysvědčení“.

Malá Kamilka mi včera v pracovně vyprávěla, že dostane za vysvědčení zelený papírový penízek od babičky. Ovšem, jen pokud bude mít jedničku. Ještě dodala, že brácha je nejlepší a vždy dostává ten fialový papírek.

„Víte, brácha je děsně chytrej. Taťka říkal, že s bráchou takový problémy nebyly. Vždycky se zlobí, když se spolu učíme. Nesnáší, když počítám na prstech a na čtení se mnou má nervy jen maminka.“

Je to smutná realita, Kamilka dostává vysvědčení každý den, když odevzdá pozdě neupravenou písanku, když taťka nemá nervy na čtení, když, když … Už toto vypovídá mnoho. Maminka se bojí už dopředu, že Kamilka bude nešťastná, když nedostane jedničku. Je totiž jasné, že nedostane ani sto korun od babičky. A to zamrzí. Od třídních schůzek maminka ví, že na vysvědčení nebude jednička, ale dvojka, a to ještě z milosti. Kamilka se snaží co může, ale na jedničku to není. Ona neví, že ta její snaha není to, co by ve škole stačilo. Zkrátka se těší na vysvědčení s jedničkou, ale bude zklamaná hned dvakrát, že má dvojku a nemá penízek.

Vše je v tuto chvíli o velké moci slov a čísel v našich životech. Co s tím?

Jak ji pomoci, aby to první vysvědčení  pro ni nebyl horor?

Pro koho vlastně to vysvědčení se známkami je? Kdo ho dostává? Kamilka? Co vysvědčení vypovídá o Kamilce, když napíšete dvojku nebo chvalitebně? Jak si to v sobě zpracuje? Jaké sebehodnocení a poznání jí to přinese do života? Nebo je to vysvědčení pro maminku s tatínkem za snahu při učení?

Proč ve vysvědčení chybí to důležité?

Není tam, že je neskutečně kreativní a její tvoření je úchvatné.

Není tam, že se dokáže vcítit do druhého a vnímá, že je dnes paní učitelce špatně, že byla bledá a pořád pila čaj. Zkrátka, dokáže vnímat lidi kolem sebe, jejich radosti i starosti velmi citlivě.

Není tam, že strašně moc chce umět číst, aby si přečetla encyklopedii o koních, co dostala na vánoce a nikdo neměl čas ji to přečíst.

Není tam, že ráda půjčí tužku i gumu spolužákovi na druhé straně třídy a hned k němu letí mu ji dát, než ji někdo předběhne. Má přeci v tu chvíli sedět na místě a ne lítat po třídě.

Není tam, že se ráda pozoruje ptáčky na kaštanu vedle okna třídy. Ví, že tam byl havran a v zobáku měl veliký kus chleba, držel ho nohou a zobákem rozklovával – jenže byl zrovna diktát. A potom se doma ptá: „Proč paní učitelce vadí, že vstanu a jdu ho pozorovat, já jsem to vážně nikdy tak zblízka neviděla.“ Oči ji zářily i při tom vyprávění, jenže zrovna měla psát diktát.

Není tam, že se ráda směje legračním obrázkům v učebnici a postavám vymýšlí nová jména. Ptá se mě pořád dokola, proč jsou tam pořád ta stejná jména. Proč Ema, Jana, proč tam není třeba Sofie? Pozornost není tam, kde by měla být.

Teď bychom se měli na chvíli zamyslet, jakou dětem ta známka na vysvědčení přináší emoci. A co za ní vidíme? Vidíme tam snahu, gumování v písance, upocené prstíčky u počítání a kostrbaté čtení, které se ne a ne zlepšit? Vidíme tam velkou snahu paní učitelky Kamilku více zapojit do učebního procesu?

Škola je ve většině o srovnávání, porovnávání a škatulkování. Ano, víme o tom, ale co s tím?

Možná právě teď cítíte, že pokud má dítě slovní hodnocení, je to pro něj velikým darem. Dozví se o sobě mnoho informací, je tam rozepsáno vše, co zvládla v jednotlivých předmětech, jak přistupuje k práci ve škole, jak se chová ke spolužákům a v čem se posunovat dále.

Problém je širší než se zdá. Není to jen o nastavení systému hodnocení ve škole. Je to hodně o tom, jak my, rodiče, pracujeme se sebevědomím a sebepřijetím dítěte. Jaké má sebevědomí?

Opakovaně se mi osvědčilo, když rodiče napsali i své vlastní vysvědčení a slavnostně ho dítěti předali. Takový dopis lásky. Tam se nehraje na dvojky a jedničky, tam můžeme popsat to, jak dítě celkově vnímáme.

Proč napsat dopis lásky svému dítěti? Co dítěti přinese?

  1. Pocit sebehodnoty, protože se dozví, co umí a co už na své školní cestě zvládlo
  2. Radost z ocenění a vyzvednutí silných stránek
  3. Motivaci posunovat se, učit se a objevovat svět
  4. Upevnění pozice doma i ve škole
  5. Vědomí, že je milováno, respektováno ….

 

Chcete vědět, jaké bude naše domácí vysvědčení? Přečíst si ho můžete zde.  Moje Janinka totiž ke školním jedničkářům nepatří.

Nechte se inspirovat, prečtěte si Dopis pro Janinku a zkuste napsat hodnocení svému dítěti.

Co Vám psaní dopisu přinese?

  1. Zastavení se nad tím, jak prožívá Vaše dítě školní dny a co mu přinášíte Vy do života
  2. Pocit radosti z toho, jaké dělá Vaše dítě pokroky
  3. Motivaci k dalším krůčkům a vědomí, že vše, co s dětmi prožíváte a k čemu je vedete, má smysl
  4. Vědomí, že každý den je jedinečný a vděčnost za něj
  5. …. a další Vaše jedinečná pozitiva, která je skvělé si užít 🙂

 

Jaká cesta je ta Vaše? Pro co se rozhodnete? …. Věřím, že zvolíte cestu, která otevírá možnosti jak Vám, tak Vašim dětem ke spokojenému prožívání dnů. Nejde „jen“ o vysvědčení, ale o to, co v dětech zaséváme.

Mějte krásné dny a pokud potřebujete radu, tak se na mne můžete obrátit. Ráda Vám odpovím na e-mailu poradna@activebrain.cz

Seberozvoji dětí a rozvoji mozku se věnujeme také na mozkohrátkových táborech. Nahlédněte, co vše může takový tábor Vašim dětem přinést.

Ludmila Leinweberová
Je speciální pedagog a specialistka na fungování lidského mozku. Zabývá se vlivem mozku na zlepšení školních výkonů i vyrovnanějšího chování. Je trenér paměti, nalézá často nečekané cesty a způsoby pro její zlepšení. Učí děti i dospělé lépe pochopit sebe samé a stát se odolnějšími vůči stresu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů