Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain
Téměř každý z nás denně píše. My, dospěláci, máme výhodu. Bereme si na pomoc počítač, ťukáme do klávesnice a neřešíme, jestli to po nás někdo přečte. Vybereme si z nabízených fontů písma, velikost písma a hotovou práci buď kolegovi přepošleme e-mailem nebo rovnou vytiskneme.
Přišla za mnou maminka a svěřila se mi, že už se pár týdnů trápí tím, jak synovi Toníkovi pomoci s kostrbatým a nečitelným písmem.
Říká: „Sešity jsou neúhledné a to, co v nich je napsáno, nejde přečíst, nikdo se v tom nevyzná. Nad domácími úkoly trávíme spoustu času, aby to vypadalo jak má. Vidím, že ten můj Toník je otrávený, nechce psát do procvičovacího sešitu, a když mu psaní nejde, tak hodí sešitem o zem a odejde. Trápí mě, že je z toho tak rozhozený. A taky už mě to vyčerpává a nebaví, pořád nad ním stát a říkat mu, ať píše pěkně. Nikam to nevede a doma je čím dál větší dusno. Manžel raději odchází, než aby se na to díval. Trvá to už tři čtvrtě roku a pořád se to nelepší. Nikdo mi s tím neumí pomoc.“
Trápení týkající se psaní, je jedno z mnoha, které u sebe v pracovně slýchávám. Co s tím? Je zapotřebí zjistit, kde je příčina nečitelného písma. Pokud se tak nestane, tak nemůžeme dětem pomoci. Bude se zvětšovat nechuť ke psaní, z diktátů a prověrek budou špatné známky, čas nad domácími úlohami poroste a zmizí rodinná pohoda … A teď mám pro Vás dobrou zprávu! Nemusíte zažívat tyto nepříjemné chvíle.
Když za mnou rodiče s dítětem přichází, tak vždy začínám u motoriky, u toho, jak dokáží děti ovládat svoje ruce, jaké pohyby umí, zda jsou dostatečně obratné.
S Toníkem jsem vyzkoušela diagnostické aktivity a hry zaměřené na:
Tyto diagnostické aktivity jsem vyhodnotila a vznikl tak profil jeho dovedností a schopností.
Závěr byl jasný:
Toník neumí všechny pohyby, které jsou pro úhledné psaní potřebné. Neumí otáčet ruku v zápěstí (rotační pohyb) a tak mu dělá problém roztočit káču nebo míček, odšroubovávat víčka z malých lahviček apod. A další zjištění bylo, že poslední články prstů, při uchopování drobných předmětů, neohýbá dostatečně. To, že tyto pohyby nezvládá, se promítá do nesprávného vedení ruky při psaní a vede k nečitelnosti písma.
S maminkou a Toníkem jsme vše probrali a ukázali si, jak motoriku procvičovat.
Maminka si oddychla, že zná odpověď na otázku, kterou si tak často pokládala, jak Toníkovi pomoci. S úsměvem začali s Toníkem zkoušet hry na procvičení prstů a hned zavládla uvolněnější atmosféra. Domluvily jsme se tří měsíčním bloku intenzivní práce. Vzhledem k tomu, že bydlí stovky kilometrů od Brna, jsme zvolily Skype konzultace. Vždy jsme vyhodnotily to, co Toník zvládl a stanovily si další cíle a aktivity. Po několikatýdenním trénování motoriky mi maminka s nadšením volala, že se Toníkovi zlepšilo písmo, čas nad úkoly se zkrátil o 20 min a dokonce ho psaní začíná bavit. Děkovala mi, že jí to přineslo více rodinné pohody a času, který má na své vlastní aktivity.
Z tohoto telefonátu mám radost ještě dnes. Potvrzuje, že se vždy dá najít cesta, která je pro děti i pro Vás radostnější a vyřeší, co potřebujete.
Máte dítě, které škrábe? A máte zájem o 15 minutovou konzultaci zdarma? Ráda přečtu Váš e-mail na milada@activebrain.cz nebo vyslechnu Váš problém na tel. čísle 735 076 569.
Více o tom, jak na psaní, čtení a počítání najdete v unikátním on-line kurzu
pro učitele, studenty a rodiče Abeceda prvňáka.
Objevte i Vy, jak na pohodu v první třídě 🙂