Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain

Pravá nebo levá? Tak kterou rukou píšeš?

Grafomotorika

Pravá nebo levá? Už několikrát jsem ti říkala, abys tu tužku nepřehazoval z ruky do ruky!

Podle převahy užívaného orgánu rozlišujeme leváctví, praváctví nebo ambidextrii (tj. nevyhraněnou lateralitu), kdy dítě používá v průběhu rozličných aktivit obě ruce. Lateralita se výrazně vyhraňuje kolem 4. roku a utváří se až do nástupu do školy. Lateralita je odrazem stranové nesouměrnosti mozku. Dítě začně upřednostňovat jeden z párových orgánů tj. ruku, nohu, oko, ucho.  Vykonává určité činnosti raději a lépe jednou rukou. Výrazně se preference ruky projeví  při složitějších a motoricky náročnějších činnostech. Např. při stavění vysokého komínku z drobných kostek, zapínání malých knoflíků, vytváření obrázku ze zažehlovacích korálků.

Máte prvňáčka, který ruce při činnostech hodně střídá a u psaní pořád není jasné, kterou rukou bude psát? Toto je složitá oblast a s nevyhraněnou lateralitou mohou mít na začátku školní docházky obtíže nejen ve psaní. V těchto případech je vhodné udělat zkoušku laterality v pedagogické poradně a využít podpůrné prvky při domácí přípravě i ve škole. Na základě výsledků zkoušky se určí, kterou rukou dítě bude psát. Tím se zvolená ruka více vytrénuje a psaní nebude takový problém.

A jaké drobnosti pomohou dětem s nevyhraněnou lateralitou ? Co se mi osvědčilo?

  • V sešitech a písankách barevně vyznačit levou část stránky, aby se dítě snáze zorientovalo a vědělo, kde začít psát
  • U pracovních sešitů a obalených učebnic označit samolepkami pravý dolní roh
  • Na pásek hodinek i na psací náčiní nalepit barevní puntík a tím dítěti „říci“, která ruka píše
  • Při herní činnostech často používat tužku, fix a vést dítě k tomu, aby je uchopilo hned do ruky, která byla zvolená pro psaní. Je to záměrné učení pro zautomatizování úchopu psacího náčiní.

Pokud Vaše dítě řeší tento problém a chtěli byste se dozvědět více, tak mě neváhejte kontaktovat na e-mailu milada@activebrain.cz . Můžeme udělat zkoušku laterality a poradím Vám tipy, jak vše podpořit.

Máte dotaz? Ptejte se.

Ludmila Leinweberová
Je speciální pedagog a specialistka na fungování lidského mozku. Zabývá se vlivem mozku na zlepšení školních výkonů i vyrovnanějšího chování. Je trenér paměti, nalézá často nečekané cesty a způsoby pro její zlepšení. Učí děti i dospělé lépe pochopit sebe samé a stát se odolnějšími vůči stresu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů