Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain

POZOR* NOS* T

 

Sedí u stolu, klátí nohama, hlavou skloněnou nad úkolem tak, že téměř šmidlá nosem po papíru. Najednou se mě zeptá: “A maminko,mohl bych jít s dědečkem montovat do garáže?” A Vy víte, že teď má psát domácí úkoly. Sedí u nich, v ruce pero, ale myšlenky utíkají jinam než mají. Co s tím?

Pozornost je kapitolka sama o sobě. Ač se to nezdá, tak s ní má problém velké procento dětí. To, že se mají soustředit na jednu věc, je v předškolním věku málokdo učí. Je potřeba to dětem během dne “říci”, že teď je ta chvíle, kdy se soustředí jen na stavění lega nebo na to, aby střelil míč do brány. Komentováním děti přivedete k uvědomění si vnitřního stavu. Nezměníte to však během pár dnů, je to dlouhodobější proces. Dobře víme, že na hru se děti soustředí lépe a tam je dobré začít. Přenést pozornost na domácí úkoly bývá někdy složité i z toho důvodu, že je úkoly  nebaví. V tom případě je lepší, udělat si z přípravy do školy hru např. na Mistra času. Většina kluků má ráda hodiny, stopky, techniku. Tak můžete zkusit stopovat, jak dlouho se na úkol dokáží soustředit.  Vysvětlete si, co soustředění znamená. Zkrátka zkusí chvilku počítat, aniž by myslel na kamaráda nebo mluvil o tom, co bude k svačině. Vezme si pero, otevře sešit a vypočítá tyto čtyři příklady. Nic víc, jen ty příklady. Zapnete stopky. I když vše bude vypočítané za pouhou minutu, je to úspěch. Ty ses dokázal soustředit jen na ty příklady, to je skvělé. Postupně čas soustředění budete prodlužovat a stavět na počátečním úspěchu. Kdybyste chtěli, aby se dítě hned při prvním pokusu dokázalo soustředit na úkol přes celou stránku, tak by pravděpodobně nebylo úspěšné. Vedlo by to ke zklamání a pocitu, že nic neumí či nedokáže. My však chceme dojít k tomu, aby byly děti při psaní úkolů spokojené a naladěné na dokončení úkolu. Je dobré zmínit, že každá činnost má začátek a konec.

Než k úkolům zasednete, tak nezapomeňte uklidit pracovní místo. Pití, bonbónky ani jablíčko na svačinu tam právě nemají co dělat :). Máte vypnuté rádio?

 

Přeji Vám pohodový čas u domácích úkolů a POZOR na NOS s přilepeným písmenkem T.

Ludmila Leinweberová
Je speciální pedagog a specialistka na fungování lidského mozku. Zabývá se vlivem mozku na zlepšení školních výkonů i vyrovnanějšího chování. Je trenér paměti, nalézá často nečekané cesty a způsoby pro její zlepšení. Učí děti i dospělé lépe pochopit sebe samé a stát se odolnějšími vůči stresu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů