Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain

Piš pořádně! Podívej se, jak to vypadá …

Psaní, úchop tužky, první třída, Smutná, Leinweberová

Psaní bývá pro hodně dětí v první třídě STRAŠÁK.  Z volného kreslení se mají začít věnovat čárkám, vlnkám, kličkám a tomu, aby to bylo „pěkné“. Vždyť to musí nějak vypadat! Písanky mají být obalené, neměly by mít oslí uši a hlavně se tam píše jen to, co řekne paní učitelka. A to je pouze střípek „nároků“ ve psaní.

Čeho je zapotřebí si u psaní všímat?

  • úchopu psacího náčiní, zda dítě drží tužku správně tzv. špetkovitým úchopem – tužku drží tři prsty ruky
  • tlaku na psací náčiní – velký přítlak na tužku vede k bolestem celé ruky a psaní bolí
  • uvolněnosti ruky – paže ani zápěstí by nemělo být ztuhlé, zaťaté
  • posunu ruky po papíru – při kreslení či psaní se má ruka zlehka posouvat
  • sezení – děti by měly mít vhodnou židli a stůl, výškově nastavitelnou tak, aby nohy nebyly ve vzduchu
  • vzdálenosti očí od papíru – děti by neměly být příliš skloněné nad stolem
  • osvětlení – dostatek denního světla nebo světlo nasměrované tak, aby si dítě nestínilo
  • uspořádání pracovního místa – dostatek místa na sešit i školní pouzdro

To, jakým způsobem se děti naučí psát, jakou budou mít techniku, je základem pro pohodu při učení. Špatné návyky ve psaní se v pozdějším věku těžko přeučují. Pokud děti v první třídě zápasí s tužkou, tak jim nabídněte činnosti, které rozvíjí jemnou motoriku a pohybové dovednosti. Kreslete do hrubé mouky nebo jemného písku, válejte těsto na sušenky, tvořte obrazce v pěně na holení a dovolte dětem, ať se starají o domácnost.

V písance i sešitech hledejte to, co děti zvládly krásně, co se jim samotným líbí.

Spokojenost z vlastního výsledku a pohoda místo pláče a bolesti ruky je to zásadní, co děti při psaní potřebují.

Pokud potřebujete poradit ve všem kolem psaní pište na milada@activebrain.cz

 

Užívají si Vaše děti psaní, nebo se jim v linkách moc nedaří?

Miniaplikace

Ludmila Leinweberová
Je speciální pedagog a specialistka na fungování lidského mozku. Zabývá se vlivem mozku na zlepšení školních výkonů i vyrovnanějšího chování. Je trenér paměti, nalézá často nečekané cesty a způsoby pro její zlepšení. Učí děti i dospělé lépe pochopit sebe samé a stát se odolnějšími vůči stresu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů