Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain

Odklad školní docházky

Milady OKÉNKO DO PRACOVNY

Proč odklad školní docházky?

Dnes za mnou do pracovny přišla jedna známá. Má dcery, předškolačky, které si vesele plují školkou a těší na svůj první školní den.

Oslovila mne před pár týdny s tím, jestli bych se mohla podívat, jak to holkám jde, na co se mají ještě zaměřit, aby to ve škole klapalo.  A tak jsme se domluvily, že udělám diagnostiku předškolních dovedností. Poslala jsem jí dotazníček, abych se dozvěděla základní informace, mohla zvolit motivační prvky pro holky a měla nachystané činnosti tak, aby to mělo co největší efekt. Zjistila jsem hned v úvodu dotazníčku několik stěžejních věcí. Důvodem, proč se na mě obrátila, bylo doporučení paní učitelky, které pronesla mezi řečí na chodbě, že by bylo dobré dát holkám odklad školní docházky. Jako důvod prý vidí oslabení sluchového vnímání. Rodiče znejistěli. A tak jsem si ve svých přípravách nachystala více aktivit na sluchové rozlišování. Říkala jsem si, že navrhnout odklad „jen“ kvůli oslabení této složky, není asi to pravé.  Moje zkušenost však praví, že informace od rodičů, ze školky, poradny a jiných stran, jsou pouze střípkem ve skládance. A tak jsem to také vnímala a nedělala předčasné závěry.

Pracovala jsem s Anetkou a Lenkou několik hodin. Od chystání pomeranče k svačině, přes kreslení na obrovský arch papíru, přesýpání písku v moři a další spektrum aktivit, jsem si uvědomila, jak velký význam má funkční komunikace mezi rodinou a školkou. Co tím myslím?

Anetka s Lenkou chodily od podzimu do předškolácké skupinky ve školce, kde se připravovaly na školu.  Nevím, jaké aktivity ve skupinkách dělaly. Spíše se podivuji nad tím, že rodiče nedostaly od učitelek zpětnou vazbu o tom, jak a co rozvíjet a na co se více zaměřit, kde jsou ty slabší oblasti. A protože rodiče netušili, že by měli na některých dovednostech více zapracovat, byli v klidu.

Dalším důvodem, proč rodiče zůstávali v klidu, byla informace ze zápisu do základní školy. Údajně je všechno v pořádku a Anetka s Lenkou zvládají vše, co k předškoláckým dovednostem patří.

V dubnu je však překvapila zpráva od paní učitelky ze školky, že by doporučila odklad. Proč se to dozvídají až nyní? Proč tato zpráva nepřišla na podzim nebo v období zápisu do základní školy? Vím, že názory na to, co vše má dítě zvládnou při zápisu, se různí, a také to v určitém smyslu chápu. Také jsem byla jedna z učitelek, které na zápise s dětmi pracovaly.  Jedno však vím jistě.

Z aktivit, které jsem s pohodovými předškolačkami dělala, vyplynulo, že mají problém v několika oblastech: v grafomotorice, ve schopnosti spolupracovat – kooperovat, v prostorové orientaci a sluchovém vnímání.

…… Co v první třídě budou děti potřebovat, zjistíte také v našem on-line kurzu pro učitele, studenty a rodiče Abeceda prvňáka.

Ukázková lekce ZDARMA

 

Ptám se: „Jak to, že je oblastí, které nejsou doladěné, tolik? Jak to, že si toho ve školce ani u zápisu nevšimli?“ A co zmůžou rodiče, když o tom nevědí? Vždyť každý z nás máme svoji profesi a nemůžeme být odborníkem na předškolní dovednosti. A toto je rodina, která se snaží své děti podporovat, rozvíjet a přesto se dostali do situace, kdy pět měsíců před nástupem do školy, potřebují jejich slečny intenzivní přípravu a oni o tom neví.

Výzvy, které jsem v závěru videa učinila, směřují k tomu, aby rodiče i učitelé

 KOMUNIKOVALI

BYLI PARTNERY

PŘEDÁVALI SI ZKUŠENOSTI

A UČILI SE.

Není to o tom, že ten nebo ten je špatný. Snaží se rodiče, snaží se učitelé a není to lehká cesta. Jen se každý zastavme, popřemýšlejme, proč k tomu dochází. Kde to nefunguje.

Jsem maminka dvou dětí i učitelka a tak NÁM VŠEM DRŽÍM PALCE, ať dokážeme vytvářet prostředí pro šťastné děti, šťastné rodiny, šťastné učitele ..

VIDEO ODKLAD ŠKOLNÍ DOCHÁZKY ZDE

Okénko do pracovny_odklad školní docházky

Náměty na grafomotoriku a psaní, předškolní dovednosti a první třídu získáte na  ŠKOLÁK TV

Loučím se s Vámi a těším se na další setkání v mojí pracovně. Okénko mám pro Vás neustále otevřené.

Nevíte si rady s předškolní přípravou a první třídou? Ráda Vám pomohu. Najdete mne na milada@activebrain.cz.

Ludmila Leinweberová
Je speciální pedagog a specialistka na fungování lidského mozku. Zabývá se vlivem mozku na zlepšení školních výkonů i vyrovnanějšího chování. Je trenér paměti, nalézá často nečekané cesty a způsoby pro její zlepšení. Učí děti i dospělé lépe pochopit sebe samé a stát se odolnějšími vůči stresu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů