Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain

Najdeš začátek věty?

český jazyk, čtení, Smutná

Víš kolik slov má tato věta?

Už jste se dětí takto ptali? Co jsou to hlásky, slova, věty, interpunkční znaménka?

Před týdnem za mnou do poradny přišla maminka, že její Natálka neví co čte a nepozná větu. A tak jsem si s Natálkou zkusila několik her se slabikářem a oblíbenou knihou. Bylo to tak, jak říkala maminka. Věty jí nic neříkaly. Upnula se na to, aby správně přečetla všechna slova a význam věty jí unikal. Vše bylo propojené s tím, že se neorientovala dobře na stránce. Mezi obrázky hledala odstavce, kde má začít číst a to, co je nahoře, dole nebo uprostřed se někdy pletlo. A co se týká pojmů písmena (hlásky) – slova – věty, tak ty měla pomíchané. Samozřejmě, že vše, co jsem nyní popsala spolu úzce souvisí. Chápání pojmů a pokynů učitele se váže k úspěchu ve čtení a k pohodě, která je při čtení potřebná.

Co s tím? Jak na to, aby se děti orientovaly na stránkách knih a ve větách? Mám pro Vás jeden tip, který zaručeně pomáhá. Širší spektrum her jsme vložili do našeho kurzu Abeceda prvňáka. Ale vraťme se k dnešnímu tipu.

  • Okopírujte stránku ve slabikáři, který děti používají ve škole. Vyberte takovou, kde je několik odstavců, samostatných vět, obrázek i jednotlivá písmenka.
  • Stránku rozstřihejte tak, abyste měli v ruce dílky: písmena, věty – nejlépe jednu větu na jednom řádku, obrázek.
  • Začněte s dětmi stránku slabikáře skládat do původního stavu. Komentujte, co děláte a ptejte se: „Natálko, víš, kde je obrázek? Podáš mi písmenko? A myslíš, že je tu někde celá věta?“
  • Až bude stránka složená, tak si vyberte větu, přečtěte ji, vysvětlete její význam. Ukažte si začátek a konec věty, přečtěte první a poslední slovo, zjistěte jakým interpunkčním znaménkem končí. Potom nechte děti, ať větu rozstříhají na jednotlivá slova. Lístečky zamíchejte a větu opět složte. Zase si můžete projít čím věta začíná a končí.
  • Nechte děti vybrat jedno slovo z uvedené věty, přečtěte a rozstříhejte na jednotlivá písmenka. Písmenka zamíchejte a znovu složte do slova. Počítejte počet písmen ve slově, určete jakým písmenem začíná a končí.
  • Z jednotlivých písmenek můžete skládat i jiná slova a těšit se z toho, kolik jich máte. Pokud vezmete k ruce papír, tak je můžete rovnou zapisovat.

Tyto hry pomáhají dětem k uvědomění, z čeho se věta skládá, kde má svůj začátek a konec. Naučí se jí vnímat jako celek a snáze pochopí její význam. A to je na čtení to nejdůležitější: „Vědět, co čtu.“

Přeji Vám, i dětem, ať se radujete z příběhů, které jste přečetli.

 

 

Ludmila Leinweberová
Je speciální pedagog a specialistka na fungování lidského mozku. Zabývá se vlivem mozku na zlepšení školních výkonů i vyrovnanějšího chování. Je trenér paměti, nalézá často nečekané cesty a způsoby pro její zlepšení. Učí děti i dospělé lépe pochopit sebe samé a stát se odolnějšími vůči stresu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů