Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain
Víš kolik slov má tato věta?
Už jste se dětí takto ptali? Co jsou to hlásky, slova, věty, interpunkční znaménka?
Před týdnem za mnou do poradny přišla maminka, že její Natálka neví co čte a nepozná větu. A tak jsem si s Natálkou zkusila několik her se slabikářem a oblíbenou knihou. Bylo to tak, jak říkala maminka. Věty jí nic neříkaly. Upnula se na to, aby správně přečetla všechna slova a význam věty jí unikal. Vše bylo propojené s tím, že se neorientovala dobře na stránce. Mezi obrázky hledala odstavce, kde má začít číst a to, co je nahoře, dole nebo uprostřed se někdy pletlo. A co se týká pojmů písmena (hlásky) – slova – věty, tak ty měla pomíchané. Samozřejmě, že vše, co jsem nyní popsala spolu úzce souvisí. Chápání pojmů a pokynů učitele se váže k úspěchu ve čtení a k pohodě, která je při čtení potřebná.
Co s tím? Jak na to, aby se děti orientovaly na stránkách knih a ve větách? Mám pro Vás jeden tip, který zaručeně pomáhá. Širší spektrum her jsme vložili do našeho kurzu Abeceda prvňáka. Ale vraťme se k dnešnímu tipu.
Tyto hry pomáhají dětem k uvědomění, z čeho se věta skládá, kde má svůj začátek a konec. Naučí se jí vnímat jako celek a snáze pochopí její význam. A to je na čtení to nejdůležitější: „Vědět, co čtu.“
Přeji Vám, i dětem, ať se radujete z příběhů, které jste přečetli.