Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain
ANO. Mnozí rodiče totiž mají obavy, že jejich předškolák je dyskalkulik. A zejména v čase, kdy se blíží nástup jejich dítka do první třídy. Čím dál více řeší, zda jsou jejich děti připravené a zkoumají, jak jim které věci „jdou“.
Před pár týdny jsem se viděla s partou kamarádů. Vyrazili jsme na výlet se svými rodinami. Byl krásný slunečný den provoněný jarem. Potkali jsme se po dlouhé době a tak jsme probírali vše, co nám přišlo na mysl – přijímačky na střední školu, pečení dortu k narozeninám, zážitky z cyklo akce a také „školní dny“ našich dětí. Kamarádka Tereza se mi svěřila, že jí vrtá hlavou počítání. Když ten jejich Matýsek (předškolák) má spočítat v časopise něco na obrázku, tak to pořád motá. Říkala, že už zkoušela hodně způsobů, ale pořád se nemohou nikam hnout. Zkrátka mu to nejde a myslí si, že má dyskalkulii.
Tento pojem se rychle šíří mezi rodiči a často není dostatečně objasněný. Vysvětlila jsem jí, ať se neleká a dyskalkulii u svého Matýska nehledá. V tomto věku se utváří tzv. předmatematické představy, takový základ pro následné matematické dovednosti, pochopení pojmu čísla, matematických operací apod.
Vzala jsem to za jiný konec a rovnou na vycházce jsem jí ukázala, jak si s dětmi nenápadně hrát a zároveň je v oblasti předmatematických představách rozvíjet. Hráli jsme si, celá parta, s větvičkami, kamínky a běhali mezi stromy. Nakonec z toho byla velká kupa zábavy.
Dávku zábavy, tipů a praktických rad doplněných o pomůcky, najdete také v našem on-line kurzu Abeceda pvňáka.
Ukázková lekce ZDARMA
A teď se pojďme podívat na to, co to jsou předmatematické představy, které by měly mít děti osvojené před nástupem do 1. třídy, aby se mohly úspěšně naučit počítat.
Není to mechanické počítání na prstech, ani vyjmenování řady, kdy se dětí ptáme: „Tak, Pepíčku, ukaž babičce jak už umíš počítat“. A Pepíček začne jedna, dva, tři … A babička ho pochválí. Umí počítat, má představu o číslu nebo zná jen další básničku? Ano, je dobré alespoň takto se seznamovat, ale naše děti potřebují mnohem více. Co je to více? Rozvíjet představu o množství, porovnávání, práce s pojmy a vztahy, třídění dle určitých kritérií a tvoření skupin, uspořádání a řazení prvků. A co si pod tím máte představit?
Jednotlivé oblasti podrobněji:
Ptáte se nás často, co z uvedených oblastí máte vybrat? Všechno. Všechny uvedené oblasti je nutné před nástupem do 1. třídy s dítětem procvičovat. Začínejte od toho jednoduchého po složitější. Např. u porovnávání velikosti vyberu opravdu velikého medvěda a k tomu malou lžíci. Pokud vyberete dvě velikostí podobné hračky či předměty, tak s tím děti budou mít mnohem více práce a nemusí se jim dařit. A víme, že při hrách je dobré míti radostnou a uvolněnou atmosféru. Jsou to hrátky, které můžete zařadit každý den.
Jaké pomůcky ke hrám použít? Nepotřebujete nic speciálního. Hodí se Vám vše, co doma najdete a jakékoliv aktivity, které jsou součástí vašeho dne. Přináším Vám pro ilustraci jeden krátký tip.
KOLÁČKY
Pečete doma koláčky? Pečete na velikonoce jidáše nebo beránka? Pečete na vánoce cukroví a vánočku?
Nejdříve může dítě připravit rozinky, které budete dávat do koláčků. Do jedné řady na vál dá 5 rozinek, do druhé řady 4, do třetí řady 6 a tak dále. Potom když je dává na koláčky, tak říkáte z jaké řady je má brát a v jakém počtu. Až jsou koláčky na plechu, tak je spočítáte, abyste to mohli říci tatínkovi. Přeci je má tak ráda … Prstíkem do mouky na válu může zkoušet psát třeba číslice a k tomu kreslit počet hvězdiček. Jak jednoduché …. Zároveň procvičíte jemnou motoriku a užijete si domácí pohody.
I takto může vypadat učení hrou. 🙂
Pro své děti toho můžete udělat hodně tím, že jim budete věnovat svůj čas. Budete si hrát i pracovat v domácnosti, zkrátka si užívat všedních dnů.
A pokud se Vám bude zdát, že to i přesto někde nejde, nezapadá, tak se na mě obraťte. Ráda Vám pomohu. Stačí napsat pár řádků na milada@activebrain.cz .
Přeji Vám i dětem krásný čas a pohodové počítání.