Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain

Co by měl zvládnout před – ŠKOLÁK?

A co by měl zvládnout prvňák?

Ukliď to sám, už jsi dost velký.

Každé dítě si nese své zkušenosti z rodiny a také, většina z nich, z mateřské školky. My, rodiče, provázíme naše dětičky od peřinky a snažíme se jim předat vše, co budou v životě potřebovat. Ale víme, co vše to je? … Neustále nad tím bádáme. A  jak se blíží nástup do první třídy, tak si tu otázku klademe čím dále častěji. Vždyť moje dítě už bude prvňák…

Co by mělo dítě zvládnout než půjde 1. září do 1. třídy?

Podělím se s Vámi o historku z narozeninové párty, kam jsem v pátek odpoledne dorazila se svým synem. Přijeli jsme, i přes zasekanou páteční dopravu, včas. Uf! Zahradní párty se vším všudy – stoly plné dobrot, čokoládová fontánka, džusíky s ozdobnými střapci a veliký dort s pirátským motivem. A hlavně, všude balónky. Oslavenci Toníkovi, je právě 6 let a v pruhovaném tričku s páskou přes oko vypadá kulišácky.

Kluci lítali po zahradě s bambitkami a vzájemně se přepadali. Jejich bitva se měnila v chaos, maminka Toníka i dalších pět kluků už několikrát usměrnila, když zavadili o židli a přehnali se kolem džbánů s džusem. NIC. Žádná reakce. Chvíle uběhla a další žádost od maminky. NIC.   … A co pravidla? Nefungují. Honění po zahradě bylo zkrátka silnější. Tak dlouho probíhali kolem stolů, až zavadili o ubrus a stáhli ho dolů. Honzík na zemi a s ním i mufinky a ovoce, které bylo na stole. A kluci stáli a koukali, jen Toníkova maminka začala uklízet. Pobídla jsem kluky, ať pomohou, donesou hadry, smetáček, koš a nestačila jsem se divit. „Já ale nevím, kde máme smetáček. A proč to mám dát sem? Fuj, ty mufiny jsou nalepený na tácek, to nebudu uklízet dělat.“

Divné, opravdu divné. Nevěděla jsem, co si o tom mám myslet. Připadala jsem si jako ve snu. Je to opravdu tak, že ti kluci neumí vyřešit rozplesklé mufinky, ovoce na zemi, úklid toho, co způsobili a že Toník neví, kde mají smetáček? Je to o našem přístupu a o tom, jaké dovednosti děti naučíme a k čemu je vedeme. Co dál?

Nemusíte mít takový scénář. Podívejme se společně na to, jaké základní návyky a dovednosti by měl Váš prvňák mít a na jaké oblasti zacílit. Představa, že si umí poradit a hravě zvládne uklidit spoušť, za to určitě stojí 🙂

Aby bylo dítě ve škole úspěšné a dovedlo využít svůj potenciál, tak potřebuje mít zautomatizované určité dovednosti.

  • Mělo by mít zájem o nové věci, které k němu přicházejí a chuť je poznávat, zkoumat. Vnořit se do tématu, které se probírá, hledat souvislosti, tvořit si představy a vnímat všemi smysly.  
  • Následně jde o to, jak dlouho dítě udrží pozornost, aby mohlo novoty zkoumat. Jde o cílené zaměření se na jednu věc a o to, aby se nenechalo vyrušit jinými podněty. Bez toho se ve škole neobejde. Často se při práci s dětmi setkávám s tím, že pozornost udrží jen na krátkou chvíli a tak nedokončí úkol, který je v hodině čekal. A návazně na to si “nedodělanou” práci nesou ze školy domů. A jsme v kolotoči neustálého dodělávání – dohánění úkolů. Pozornost se dá vytrénovat různými hříčkami, které si uvedeme v jiném příspěvku.
  • Velkou roli v práceschopnosti hraje vyzrálost nervové soustavy, ale také určitá zralost osobnosti a dosavadní styl výchovy v rodině. Výchova je široký pojem a nás v této souvislosti zajímá, jestli vedeme děti k respektování pravidel.
  • Nastavujeme jim řád, pravidla? Dáváme jim jasným způsobem najevo, co se nám líbí a co ne? Ve škole už se jich nikdo nebude ptát, zda to umějí. Zkrátka to bude po nich požadováno. Ve třídě se nekřičí, když chci něco říci, tak se hlásím, po chodbách se neběhá … A takto můžeme jmenovat ještě hodně dlouho. Je to velká kopa pravidel, které se objeví 1. září a je pro děti výhodou, když už některá z nich mají zažitá a respektují je.
  • S tímto se posouváme k SAMOSTATNOSTI a k tomu, zda děti zvládnou běžné činnosti bez naší podpory. Uklidí si hračky v pokojíčku a ví kam patří? Postarají se o své oblečení, když přijdou z vycházky? Zdá se to jednoduché, ale když k tomu děti nevedeme, tak to může být při převlékání na tělocvik oříšek.

Náměty, jak 1. třídou projít v pohodě a hravě máte i v našem on-line kurzu Abeceda prvňáka. Nahlédněte.

Ukázková lekce ZDARMA

Jak to máte u Vás doma při oslavách narozenin? Divočina nebo klídeček?

Ráda Vám poradím, nevíte-li si se školou rady. Stačí napsat na milada@activebrain.cz a samozřejmě, že prvňák je tu s Vámi.

Ludmila Leinweberová
Je speciální pedagog a specialistka na fungování lidského mozku. Zabývá se vlivem mozku na zlepšení školních výkonů i vyrovnanějšího chování. Je trenér paměti, nalézá často nečekané cesty a způsoby pro její zlepšení. Učí děti i dospělé lépe pochopit sebe samé a stát se odolnějšími vůči stresu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů