Webové stránky jsou součástí projektu Active Brain

Guma, písanka a strašné psací „a“

Psací písmo, první třída, Smutná, Leinweberová

Stala jsem se prvňačkou. Je to pro mne další první třída, kterou prožívám. Dříve jsem děti v prvních třídách (i vyšších) učila a nyní doprovázím Haničku na její prvňácké cestě.

Při jedné návštěvě jsem se zeptala Haničky, jak se jí daří ve psaní a jak se jí líbí písanka. Říkala, že už začali psát s paní učitelkou slabiky, ale s malou písankou formátu A5, se nechtěla pochlubit. Vypadala spíše zaraženě, než jsem u ní zvyklá. Většinou hýří radostí, je veselá a spontánní. Vypráví zážitky, sotva mne uvidí. Najednou vzala fix a napsala malé psací „a“ s dlouhou nožkou a říká: „No, vidíš, jak je to psací a strašný.“ Odpověděla jsem jí, že je pěkné a ona ukázala na nožku. Bavily jsme se o tom, jak vypadala moje písanka, když jsem chodila do první třídy. Rozhodně jsem neměla všechna písmenka stejná, přesně posazená do řádků a krasopisná. Ale ani tato moje tvrzení nedokázala změnit její názor a pocit, že jí psaní nejde a je to k ničemu. Prý to paní učitelka chce přesně a jí to nejde. Když jsem se zeptala, co se děje, když to není tak „přesné“, tak mi odpověděla, že jí to paní učitelka vygumuje a musí to psát znova. A když je to “napůl”, tak jí to červeně podtrhne. Ach, to barevné spektrum!

Vyděsila jsem se. A proč to píši? Vím, že paní učitelku, která takto vede děti v první třídě, vyměnit nemůžete. Jak ale můžete podpořit dítě při domácí přípravě? Zahoďte gumu! Pokud před psaním do písanky zkoušíte písmenka do procvičovacího sešitu, tak si vždy najděte ta, která se povedla. S dítětem se podívejte, které to písmenko je NEJ a zakroužkujte je zeleně. Popište, proč jste si vybrala zrovna toto písmenko: “Vidíš, je nejblíže tomu předepsanému, ta smyčka vede krásně nahoru, vešlo se ti do linek, nahoře je zakulacené tak, jak by mělo být. Pozor na ŠIKULKOVÁNÍ, tj. na hodnocení typu: “To se ti povedlo, ty jsi šikulka”. Je to pro nás jednodušší, ale dítěti tím nic nesdělíte. Žádná zpětná vazba, se kterou by mohlo samo v sobě nějak pracovat.

Pokud nevíte, jak na to, neváhejte se přidat k našemu on-line kurzu  Abecedě prvňáka. Najdete tam tipy a náměty formou návodných videí a dalších materiálů. A kdyby Vás něco trápilo, tak mne zastihnete na e-mailu milada@activebrain.cz

Přeji Vám hodně elánu a energie bez gumy a bez hledání písmenek, která se nepovedla.

Ludmila Leinweberová
Je speciální pedagog a specialistka na fungování lidského mozku. Zabývá se vlivem mozku na zlepšení školních výkonů i vyrovnanějšího chování. Je trenér paměti, nalézá často nečekané cesty a způsoby pro její zlepšení. Učí děti i dospělé lépe pochopit sebe samé a stát se odolnějšími vůči stresu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů